اخبار روز موسیقی

محبوبیت دف و راه تشخیص دف خوب

دف نام یکی از سازهای کوبه ای در موسیقی ایران است. دف از یک حلقه چوبی تشکیل شده که پوست نازکی بر روی آن کشیده شده و با ضربات انگشت نواخته می شود. دف از سازهای ضربی و با صدای بم تری نسبت به دایره است. دف در میان ایرانیان طرفداران بسیار زیادی دارد که اکثر طرفداران این ساز بسیار تاریخی و زیبای کوبه ای بانوان ایرانی می باشند.

ساز دف علاوه بر ایران در سایر کشور های آسیایی نیز طرفداران خاص خودش را دارد و سایر مردم جهان را نیز با خود همراه کرده است.بیشترین کاربرد دف بعد از ایران، در خاورمیانه است و در خاورمیانه طرفداران بسیار زیادی نسبت به سایر کشور های جهان دارد. کشور های عربی بسیار زیادی مانند عمان، عراق، عربستان سعودی و کشور های دیگر خاورمیانه مانند ترکیه، آذربایجان و … از ساز دف در موسیقی سنتی خود استفاده می کنند .

یکی از نکات مهم پیش از خرید ساز دف، شناخت اجزای آن است. دف متشکل از چهار قسمت مختلف و هر قسمت دارای جنس متفاوتی است که عبارتند از:

  • قاب یا بدنه اصلی دف: قاب، کمانه یا کلاف اصلی، چوبی است که سبب اتصال اجزای مختلف دف می شود. معمولا دایره ای به قطر ۵۰ تا ۵۵ سانتی متر و عرض ۵ تا ۶.۵ سانتی متر بعنوان قلاب یا کمانه اصلی بکار می رود. بدنه یا قاب دف ممکن است از جنس های مختلفی باشد.

بهترین جنس بدنه دف، چوب تاک است. اما علاوه براین، از چوب سایر درختان مانند چنار، بید، نارنج و برخی مواقع از گردو نیز برای ساخت قاب دف استفاده می شود. بدنه چوبی دف، طوقه دف نیز نامیده می شود. این طوقه نباید دارای انحنای زیاد و کج باشد. طوقه سالم باید صاف باشد.

  • پوست: پوست دف یکی از اجزای مهم است که در کیفیت صدای دف، قیمت و پایداری آن نقش مهمی داشته و در دو نوع طبیعی و مصنوعی (طلقی) ساخته می شود. پوست های طبیعی که برای ساخت دف استفاده می شود، پوست بز، آهو، میش، بزکوهی هستند. اما امروزه بسیاری از نمونه ها، پلاستیک بجای پوست طبیعی در ساخت دف بکار می رود. پوست طبیعی دارای صدای بهتر و قیمت بالاتری است. پوست مصنوعی دارای مقاومت بیشتر اما کیفیت صدای پایین تری است. پوست یکی از معیارهای مهم در انتخاب و خرید دف است.
  • حلقه ها یا زنجیرها: تاثیر زیادی در تعیین صداهای مکمل در هنگام نواختن دف دارند. در دیواره داخلی کمان، میخ هایی همچون قلاب نصب می شود که بر روی آنها حلقه های فلزی ۳ تایی یا ۴ تایی و با فاصله ای اندک از دسته پهلویی نصب شده است. حلقه هایی از جنس آهن، مس یا برنج بکار می رود.
  • گل میخ ها: گل میخ ها به منظور محکم نگه داشتن پوست روی قاب دف کاربرد دارند. گل میخ ها در قسمت پشت قاب، باعث مهار کمانه پوست توسط میخ های سر تخت می شوند. این گل میخ ها نیز از جنس چوب، مس، آهن و برنج هستند.
  • شستی یا شصتی: روی قاب دف و قسمت پشت چوب آن، یک فرورفتگی به منظور قرارگیری انگشت شصت وجود دارد که به آن شستی می گویند.

دف و علاقه مندان به دف امروزه باعث شده اند که دف های با کیفیت در انواع مختلفی در بازار ایران تولید شود که دف حبیبی دف دربندی دف ویونا و…. از بهترین انواع ان میباشد .

در فروشگاه آپادانا بهترین انواع دف در بهترین قیمت در اختیار علاقه مندان به این ساز ارائه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.