اخبار روز موسیقی

تفاوت تار و سه تار

تفاوت تار و سه تار چیه؟

تفاوت تار و سه تار در تعداد تارهاشونه؟! اگر شما هم به موسیقی علاقه‌مندین و یا قصد کردین که یک ساز سنتی رو شروع کنین و بخرینش و بین تار و سه تار گیر کردین، ما رو در این مقاله همراهی کنین. همیشه این سوال در ذهن تازه واردین دنیای موسیقی وجود داره که بلاخره تار یا سه تار؟ تار و سه تار چه فرق‌هایی دارن؟ خیلی از افراد برای شروع می‌مونن که باید کدوم رو انتخاب کنن، سوال اکثریت اون‌ها اینه که اصلاً یادگیری تار راحت‌تره یا سه تار؟ سوالات این افراد کاملاً به جاست. چون این دو ساز سنتی شباهت‌های زیادی با هم دارن. برای مثال از نظر نوع جنس صدا، گستره نت و پرده‌ها بسیار بهم شبیه‌ان اما در کنار این شباهت، تفاوت‌هایی هم با همدیگه دارن. ما در این مقاله از اپادانا قصد داریم شما رو با تفاوت‌های سه تار و تار آشنا کنیم تا بتونین تصمیم راحت‌تری در انتخاب اون‌ها بگیرین.

 

شباهت های فنی تار و سه تار

اگر بخواهیم از نظر تعداد پرده‌های تار و سه تار آنها را مقايسه کنیم تعداد پرده‌ها در هر دو ساز یکی است و هر دوی اين سازها ۲۵ پرده دارند. از نظر تعداد سیم (تار) می‌دانیم که ساز سه تار «چهار سیم» به نام‌های «دو – سل – دو – دو» دارد. ساز تار نیز دقیقاً همین سیم‌ها را دارد با این تفاوت که از هرکدام آنها، ۲ تا دارد یعنی دو برابر است که در واقع سیم‌های آن « دو دو – سل سل- دو دو» است و در کل، ساز تار، ۶ عدد سیم دارد. سیم اخر، ضخیم‌تر است که به همراه سیم کناری‌اش، روی نت دو کوک می‌شوند. انگشت‌گذاری‌ها نیز در ساز تار و سه تار شبیه به هم هستند. در ساز تار چون دسته ضخیم‌تر است مقداری انگشت‌گذاری سخت‌تر می‌شود . اما اساساً شبیه به هم هستند.

تفاوت تار و سه تار از نظر صدا و صوت

وقتی شروع به نواختن تار و یا سه تار می‌کنین تازه متوجه می‌شین که تفاوت‌های فیزیکی این دو ساز فقط یه بخش کوچیکه. این دو ساز تفاوت‌هایی از نظر صدا و آهنگ با همدیگه دارن. همونطور که احتمالاً می‌دونین، میزان سیم‌های بکار رفته شده در یه ساز تاثیر بسیار زیادی روی صوت اون می‌ذاره. همانگونه که در بالا هم بیان کردیم، سه تار و تار دارای تعداد سیم‌های مختلفی هستن به همین دلیل باید صدای مختلفی از این دو آلت موسیقی به گوش بخوره. 

تفاوت قیمت تار و سه تار

خیلی از ما موقع خرید با این مقوله روبرو هستن که تار ارزون‌تر یا سه تار؟ در پاسخ به این سوال، باید بگیم که معمولاً همیشه تار به نسبت سه تار گرون‎تره. این موضوع قطعی نیست و استثناء هم وجود داره چون خیلی از عوامل دیگه مانند جنس چوب، طرح به کار رفته شده در ساز، سابقه سازنده تار و… در قیمتش تاثیرگذاره. اما همیشه به طور معمول قیمت تار به نسبت سه تار گرون‌تر بوده.

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.